Trots

Överallt hör man om dessa trotsåldrar, och ärligt talat så trodde jag att alla föräldrar överdrev innan jag blev mamma själv till ett trotsbarn :)

Hur överlever man?
Tar man sig igenom detta med sinnet (och samborelationen) i behåll, ja då gör man det bra ;)

Ettårstrotsen var jobbig, alla sa att det blir värre... Var ingen tröst just då precis. Tvåårstrotsen kom och ja, den var värre. Även denna gång blev jag informerad om att det är värre nästa gång. Ingen tröst då heller, då jag var övertygad om att det kan inte bli värre. Fel fel fel av mig. Det blir värre... Treårstrotsen har klivit in i min son och jag funderar ofta på hur 17 jag ska överleva detta. Är övertygad om att det kan bli svårt.
Fick idag veta på facebook att det blir inte värre, det är värst vid 3. Vilken lättnad. Jag andas ut och tänker att någon vecka till fixar jag/vi.

Jag kommer med all säkerhet att överleva alltså!!!

PUUUHHHH, nu ska jag andas in genom näsan och ut genom munnen. Det har en avslappnande effekt sa min barnmorska, och det hjälper (om än bara för stunden). Vi tar även hjälp av kaffe och filmen Cars ;)

Det blir alltså inte värre än detta
*studsar iväg med glädjande hoppsande steg nynnandes på Gloria Gaynor*



Kommentarer
Postat av: Lisa

Hahah hua!!

2011-10-08 @ 10:52:36
URL: http://minatvabla.blogg.se/
Postat av: Titti

Har varit ganska förskonad själv.Om jag minns rätt..Men man må ta sig igenom på ett eller annat sätt!!

2011-10-08 @ 10:53:48
URL: http://livetpavischan.blogg.se/
Postat av: ErikaÖ

Du kommer att överleva! Jag lovar! Samboförhållandet kommer att överleva (vattna gräset lite på er egen sida bara) och jag lovar att du kommer snart att sitta med tonårsbarn och fundera på vad vart tiden tog vägen...

2011-10-08 @ 12:05:11
Postat av: Nikita

Hehe härligt med trots va ;-)

Jag panerar mina schniztlar själv, ägg i en skål och så mjöl+ströbröd i en annan doppa i båda sen i stekpannan =)



Vad gör ni på måndag? Får vi komma och hälsa på är Affe hemma då ?



kram!

2011-10-08 @ 12:55:12
URL: http://nikital.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag tyckte det var jobbigast med min äldsta son mellan 2-3 år. Han var otroligt trotsig och det gick inte att resonera med honom. Nu är han 5 år och visst är han trotsig, men det går att kommunicera på ett annat sätt. Minsta är 2 år och 3 mån nu... han är precis lika "jobbig" som storebror var i den åldern. Möjligtvis lite lättare på så sätt att han åtminstone vill gå åt samma håll som vi andra när vi är ute och att han inte är lika mycket för att kasta saker.

2011-10-08 @ 15:35:20
Postat av: sara

Åh.... Här hemma har vi en supertrotsig 2-åring och jag har svårt att föreställa mig hur vi ska klara av värre trots. Tänker att det kanske är lite extra mycket då de nyss fått småsyskon kanske? Kan hända att det känns extra jobbigt för oss föräldrar pga sömnbrist och amningshormoner oxå... Ja jag vet inte, det här blev visst lite flummigt. Sorry.

2011-10-08 @ 19:45:51
URL: http://[email protected]
Postat av: Anita

jag hade ett helvete med Josefin mellan 0-6 år..ja jag säger som det är hon var hemsk! Från 7 har hon varit snäll och hon är nu tonåring och ff snäll...lyllo mig ;-) Johannes har inte haft nån trots...förfasar mig hans tonår!!!

2011-10-09 @ 01:36:31
Postat av: Cissi - Nudel

Vänta du tills barnet/barnen blir 6år. Huuua, DET måste vara värsta tiden. Trotsiga, superkänsliga. Allt skiftar från sekund till sekund (grin, skrik, skratt). Härmande meningar vid tillsägelser, allmän vägran och allt vad det nu innebär. Fast tonåren må ju vara värst ändå. Tur det är ett tag dit och att man "härdas" på vägen dit ;)

2011-10-09 @ 14:40:34
Postat av: Maria Östberg

Tilde är lite småtrotsig och hon fyller 4 nu!!! Så nån månad... Njaaaa... :p!! Emilia är 5 och helt underbar <3, så den som väntar på nått gott... Väntar ofta för länge =)!!

2011-10-10 @ 11:30:21
Postat av: MM

Tyvärr Therese, men jag måste säga att jag hört att 6år är allra värst, och jaa,jag måste faktiskt hålla med om det!



Jag får uppleva dom två värsta trotserna (3år och 6år) nu, samtidigt.



Måste nästan säga att jag gillar 3 årstrotsen mer än 6 års. Visst är dom båda jobbiga, men när Edvin har retat upp en och man är riktigt irriterad och jag säger åt han så blir han ännu mer tjurig och uppkäftig!! Eller sitter och gör grimager och härmar oss när vi säger åt han. Inte bra för min annars så redan korta stubin ;)



Men fick hem ett blad från skolan som handlar om 6-åringar, och det var som att läsa om Edvin! Helt plötsligt har jag fått ett annat synsätt på det hela.. Så när Affe blir 6 år så kan du få låna den där bladet, så får du lite mer hopp i allt ;)



Vilka lugnande ord jag kommer med vaa?

Men alla barn/trots-perioder är olika, och hur det nu än blir så lovar jag dig att du överlever det.. med några gråa hår rikare ;)

2011-10-12 @ 11:33:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0