Vecka 30

Men nu går det undan här :)
Redan vecka 30, vilket betyder att jag tänker börja förbereda bb-väskan.
Har aldrig fått packa en sån eftersom jag inte håller mig till beräknade förlossningsdatum, så denna gång ska jag vara förberedd vilket kommer att betyda att jag går över tiden istället ;)

Mitt magonda jag skrev om häromveckan var ett muskelfäste som inte mår så bra så nu är en stödgördel inköpt, den ska avlasta muskelfästet och ha en upplyftande effekt. Hoppas den hjälper för det gör ruggigt ont!!

En massa vatten i fötter och ben har jag också börjat få, fotmassage ska visst hjälpa sägs det, men jag får dåligt med det!




DETTA HÄNDER I MAGEN NU:

Nu är bebisen drygt 39 cm lång. Ökningen i längd saktar snart av, men bebisen kommer att fortsätta lägga på sig vikt ända fram till födseln. Förmodligen väger den ungefär 1,3 kg nu (vår vägde 1,4 förra veckan enligt UL).

Lungor och matsmältningssystem är nu nästan färdigutvecklade och bebisen fortsätter att blinka. Den kan förmodligen se vad som händer inne i livmodern, till exempel skiftande ljusnivåer och rörliga ljuskällor. Om du håller en ficklampa mot magen, kanske bebisen inte bara vänder sig mot den, utan sträcker sig eventuellt mot ljuset.

En del forskare tror att det stimulerar bebisens synutveckling om du har magen ”ute” i ljuset. Förvänta dig inte att bebisen ska ha perfekt syn när den föds, däremot – nyfödda ser bara någorlunda bra på 20-30 centimeters avstånd. Normalseende barn når inte vad vi menar med perfekt syn förrän kring åttaårsåldern. Bebisen har nu ögonbryn och ögonfransar.

Nu omges bebisen av ungefär en liter fostervatten, men det blir mindre när den blir större och det blir trångt. Din expanderande livmoder trycker på diafragman, vilket kan göra att du känner dig andfådd och har svårt att andas ordentligt, men det är en naturlig följd att att det är trångt där inne.

Vid ungefär 34 veckor (eller precis innan det är dags att föda, om detta är din andra eller tredje graviditet) kommer bebisens huvud att vändas nedåt i bäckenet inför förlossningen, vilket gör att det blir lättare att andas och äta.


Kommentarer
Postat av: Anna-Maria

Shit här går det undan..:) super skoj..:) Lill tösen kommer att vara snäll mot mamma och kommer i v39..:)

2011-06-13 @ 10:57:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0