Nu går det fort :)

Vecka 34 har vi kommit till, underbart tycker jag :)

Bebisen väger ca 2250 g och är 44 cm. Nu är alla inre organ helt färdiga och klara inför förlossningen. Bebisen lungor behöver lite mer tid för att klara av omställningen från vatten till luft. Pupillerna kan vidgas och dra ihop sig och ansiktet är mer slätt än rynkigt.
Det kan skilja på ljus och mörker. Om solen skulle lysa på magen kommer barnet att bada i ett rött sken. Naglarna på de pyttesmå fingertopparna är vassa. Nu kan barnet själv bekämpa lätta infektioner med sitt immunförsvar. Det är för stort att flyta omkring i fostervattnet och rörelserna blir större och långsammare. Ibland kan en del barn fixera huvudet i denna vecka, det vill säga lägga sig tillrätta i bäckenöppningen.

Du

Livmoderns mått är från blygdbenet till toppen ca 32 till 34 cm. Du kan känna av förvärkar. De känns mer obehagliga än smärtsamma. Det kan hålla i sig i ca 30 sekunder och innebär att livmodern tränar sig inför förlossningen. Din navel kan stå utåt och en hormonrand kan synas mellan naveln och blygdbenet. Den bleknar efter förlossningen och brukar försvinna helt efter ett tag. Barnet ligger och trycker mot dina lungor och det kan göra att du känner dig andfådd eller har en obehaglig känsla under revbenen.



Jag mår ju rätt bra, förutom all vätska jag samlar på mig i fötterna och benen.
Ska minsann ta ett foto och visa er någon dag ;)
Har jättesvårt med skor, så jag håller mig just nu enbart till flipflops och ett par textil-ballerina. Det får helt enkelt duga tills lill*n är ute, oavsett tillställning :)
Jag har kronisk kramp i höger "pektå" och halsbränna.... Men jag tänker inte klaga, det är värt varenda liten krämpa

Kommentarer
Postat av: Nikita

Härligt =)

tyg ballerina och flipflops är helt ok, bra mkt bättre än foppatofflor ;-)



kram på er!!

2011-07-11 @ 15:26:40
URL: http://nikital.blogg.se/
Postat av: Josephine- Mamma till Elika & Nick

Elika vägde 2190g & var 44cm när hon föddes i v. 37+1. Så hon var en liten tjej, vi behövde dock aldrig ligga på neo. flipflops är ju det bästa sommarskorna ever :-)

2011-07-11 @ 19:58:09
URL: http://www.mammajossan.se
Postat av: madde

men du får kniiiipa lite till gumman <3

2011-07-11 @ 22:16:08
URL: http://www.busprinsen.bloggagratis.se
Postat av: Titti

Ja vad hääärligt! 34 veckor.Det är inte långt kvar nu! Åsså vill vi veta att bebisen blir jungfru som tant Titti.Ett mycket bra stjärntecken..Även om jag är övertygad om att jag egentligen skulle vara lejon....

2011-07-12 @ 16:31:37
URL: http://livetpavischan.blogg.se/
Postat av: Sanna

Längtar så efter dig lille bebis <3

2011-07-13 @ 21:43:34
URL: http://hemmaiosterlo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0