6 juni

Idag är det sveriges nationaldag och detta ska jag och Abbe fira genom att åka ner på stan och kolla in det stora firandet på torget, Alfred får givetvis följa med!



Ett ärende på stan har vi också, jag ska ha sempers magdroppar, Affe har nu skrikit mer eller mindre konstant i tre dygn och detta är verkligen inte kul. Han har otroligt jobbigt med magen nu och jag lider med min lilla älskling! Minifom hade inte den effekt jag önskade, han kräktes så mycket på den och då var han ju hungrig hela tiden istället. Nu testar vi magdropparna annars så får jag testa att gå över till 100% mjölkfri kost alt. börja med ersättning (vilket jag INTE vill).
Jag ska faktiskt gå och köpa mig en flaska vitt vin också, jag har varit sugen på ett glas länge nu och om jag pumpar ur så kan jag gott unna mig ett glas :)

Tänker inte ge mig in i alkoholdebatten nu men....

Livsmedelsverket gick 2008 ut med:
Enligt ny forskning innebär det inga medicinska risker för ett barn om mamman dricker måttliga mängder alkohol när hon ammar. Därför har Livsmedelsverket gått ut med nya rekommendationer för hur mycket alkohol en mamma kan dricka när hon ammar. Tidigare stod det att det var nolltolerans som gällde i broschyrerna men idag står att ett par glas ett par gånger i veckan inte är någon fara.

Låter väldigt konstigt tycker jag när man på samma sida kan hitta denna text:
Mammans mjölk innehåller lika mycket alkohol som det är i hennes blod. Koncentrationen liksom lukten och smaken av alkohol i bröstmjölken är som högst en halvtimme till en timme efter det att mamman druckit alkohol.

Hur har ni gjort när ni ammat?
Är jätteintresserad av hur ni andra gjort, svara hellre anonymt än inte alls :)

Näää, nu ska jag duscha av mig. Har haft Alfred på bröstet hela natten så jag är svettig och äcklig!

Ha en underbar nationaldag alla, hoppas att ni firar lite iallafall :)


♦♦♦ LYCKA TILL IDAG ERIKA PÅ TJEJVÄTTERN ♦♦♦


Kommentarer
Postat av: Bodil

Jag säger att veckan innan Petter föddes drack jag faktiskt ett glas öl längtan var jätte stor och nu förra helgen drack jag ett glas öl men jag pumpade inte ur utan pojken fick väl smaka lite... Men naturligtvis super jag mej ju inte full men ett glas har nog ingen dött av!



Drack ju champange när jag ammade Johanna och hon överlevde =)



Men ibland blir ju längtan liiite väl stor!

(Jag som annars aldrig dricker!)



Kramiz

2009-06-06 @ 13:30:06
URL: http://trollmammas.blogg.se/
Postat av: tess trött tokig morsa/Bröllopsbloggen

för mej är det NOLL tollerans som gäller end of story vägrar chansa iafall ifall... så onödigt...



förresten uteslut ägg i din mat de kan va det som ställer till det.. de går över och gör knip i bebis magar





http://www.brollopsbloggen.webblogg.se

2009-06-06 @ 13:37:55
URL: http://misstessan82.blogg.se/
Postat av: Ulrika

*Nej..jag har aldrig druckit alkohol under tiden jag ammat! Skulle aldrig komma på tanken..!



Ha en fortsatt braig helg! Kramen

2009-06-06 @ 13:42:18
URL: http://uj76.blogspot.com
Postat av: dessi

Det starkaste jag drack utan att pumpa ur var ett glas öl 3,5.Sen drack jag en helkväll och pumpade ur när Nellie var liten för jag var på Klassfest :) Jag ammade ju inte längre än ca tre mån pga att jag inte hade mjölk som räckte till att mätta mina barn ¨så då slutade jag helt.

2009-06-06 @ 15:43:12
URL: http://frudeseree.blogspot.com
Postat av: Erika

Det hände att jag drack vin när jag ammade. Men det var ju inte så att jag satt o drack samtidigt som jag ammade precis. Men som sagt,ett halv glas vin till maten på kvällen nån gång blev det. Om jag ville dricka mer så pumpade jag ur.



Ha en bra kväll! Kram på er.

2009-06-06 @ 18:37:26
URL: http://erikabergman.blogspot.com
Postat av: Anna S

Men huva, stackars lill Affe! Hoppas att det blir bättre snart!!! Och på frågan svara jag: pass =)

Kramar

2009-06-06 @ 18:56:02
URL: http://lakelanders.blogspot.com
Postat av: Lotta

Ta dig ett glas vin du, jag kommer faktiskt inte ihåg hur jag gjorde :), hm, det är väl åldern :/

Vad tror du om att han är i en tillväxt period, de kan ju faktiskt ha växtvärk och vara lite extra hungriga också, det måste ju inte va magen...

Ge han lite massage, olja och varma händer mot naken hud, kan va kanongott, på växtvärksben :O)

Kramkram igen!

2009-06-06 @ 21:35:37
URL: http://www.pillargontanten.blogspot.com
Postat av: Sara

Drack nåt alkoholfritt minns jag, men det var inget gott så jag lät bli helt istället.

Stackars liten, besvärligt med krånglig mage, hade du provat massera lillmagen? Hoppas semperdropparna funkar nudå. Man blir ju så förtvivlad!



Ha de bra! /Sara



2009-06-06 @ 21:38:49
URL: http://sara80.blogg.se/
Postat av: Suzanne

De få ggr jag drack under den tid jag ammade Ida o Oliwer så valde jag att ge dom utpumpad mjölk från tidigare samma vecka / eller infryst i ett helt dygn efteråt. Jag var alltid väldigt orolig över att barnen skulle få i sig nån alkohol.



Hoppas verkligen att det blir bättre med Alfred´s lilla mage. Det är så fruktansvärt hjärtskärande och påfrestande när ens barn är ledset och har ont. Detta trots att man gör allt i sin makt för att de inte ska ha ont!



Du gör det JÄTTEBRA gumman som kämpar på så BRA!



En liten fråga bara (vet att frågor o tips ibland kan vara lite jobbigt att få), men har du nångång provat att lägga en liten varm rispåse eller gelepåse på hans mage när han får ont?

När Ida var nyfödd o nypoererad hade hon ofta ont i magen och många ggr gick det över efter massage med olja samt en varm påse på lillmagen.



Kram kram!!

2009-06-06 @ 21:43:59
URL: http://snuzen.blogg.se/
Postat av: Carolina

Ingen alkohol ihop med amning för min del, men har inget problem med andra som gör det, så länge det håller sig inom rimliga gränser. kram

2009-06-06 @ 22:09:05
URL: http://carolina1979.blogg.se/
Postat av: ErikaÖ

Tack för uppmuntran!Det gick men inte mer! Håller med Lotta! Ta ett glas vin...skit i att pumpa ur. Hur mkt av det går ut i blodet? Jobbigt med magen. Tagit bort lök? Bönor? Linser? Kål? vet inte om det hjälper. Kram!

2009-06-06 @ 22:40:13
URL: http://erikaostberg.blogg.se/
Postat av: Frun

Med Selma drack jag inget, men med Aron pumpade jag ur. Jag tycker inte det är någon stor grej när någon dricker ett glas och ammar efter nån timme.

2009-06-07 @ 15:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0