Pannacotta med vit choklad

Gårdagens efterrätt var pannacotta, sååå gott och enkelt :)

Här kommer ett underbart gott recept!

Lägg 3 st gelatinblad i en skål med kallt vatten.

Koka upp 5 dl grädde och 1 tsk vaniljsocker.

Lägg i 100 gram hackad vit choklad och låt den smälta under omrörning.

Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg i dessa i grädd- och chokladblandningen. Rör till gelatinbladen löst upp sig.

Häll upp i glas och låt stelna i kylen 2-3 timmar (minst) innan servering.


Garnera med blandade bär, jag använder mig av hallon, björnbär och blåbär.
Pudra över florsocker som får smälta så att det blir lite såsigt!!

Tips: Böja med lite bär i botten innan ni häller på den varma gräddblandningen och toppa med mera bär!



Till mina GI-vänner fann jag detta!

2 1/2 dl vispgrädde
1 1/2 dl naturell yoghurt
1 1/2 gelatinblad
skal av 1 lime
skal av 1 apelsin
motsvarande 3 msk sötningsmedel, läs på burken

Lägg gelatinet i blöt i kallt vatten i ca 10 min. Tvätta lime och apelsin noga och riv skalet fint. Koka upp grädden och ta av den från värmen. Krama ur vattnet ur gelatinbladen. Lägg i citrusskalen i grädden och rör ner yoghurt, sötningsmedel och gelatinblad. Fördela i fyra portionsformar och låt stelna i kyl i 3-4 tim.
Garnera med bär =)

Kommentarer
Postat av: Frun

I love pannakotta!

2008-11-02 @ 20:58:59
Postat av: lisette

nej jag är itne avundsjuk, men hur TJOCK ska du bli??? du kan ju inte säga att du äter för två...



grön

2008-11-02 @ 21:11:39
Postat av: Therese

Lisette: Jag har gått upp 2-3 kg totalt hittills och om jag unnar mig gotta på helgen så gör inte det så mycket. Äter inte alls mycket när jag jobbar så jag tror det går jämnt upp + att jag har börjat med mina promenader! Är inte speciellt orolig för att rulla fram faktiskt!

2008-11-02 @ 21:46:15
URL: http://tostberg.blogg.se/
Postat av: lisette

skämtade med dig, det fattade du väl? tänk om en annan varit så himla duktig som du är... ojojoj vad andreas hade varit fet.

2008-11-03 @ 10:01:54
Postat av: Therese

Klart jag fattar ;)

Men jag tror nog att jag spräcker de 7 kg jag hade som max förra gången tyvärr.

Men på en mätt kropp sitter ett lyckligt huvud ;)

2008-11-03 @ 11:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0