Föräldrapenning och barnvagn?

Nu börjar det närma sig de tråkiga frågorna.... Föräldrapenningen *suck*
Jag jobbar idag 100%, och det är för mycket med det schema jag har idag eftersom jag jobbar jämt!!
Jag har funderat på att gå ner lite i tid nu men hur kommer det påverka min föräldrapenning? Ngn som vet??

Barnvagnsjakten är påbörjad också... Det ska vara en ny vagn, med mjuklift pga att min hall är vansinnigt liten och vagnen inte går att dra med in. Alltså så kommer vagnen att stå ute eller ligga i bilen mycket och då är det praktiskt med en mjuklift som går smidigt att lyfta med in. Den ska inte kosta en månadslön, den ska självklart vara snygg, inte för låg med tanke på att den blivande pappan är lång och reslig. Inte såna där små plasthjul utan riktiga däck ska det oxå vara =) Tips mottages tacksamt!!

Åkte iväg och solade solarium med Maria förut, ngt som pyret gillade starkt. Sen känns det ju så mycket mer när man ligger ner. Supermysigt!!!
Lite lustigt att man byggt om bussgaraget i matfors till en solstudio, det kändes konstigt men det var bra rör och framförallt drop in så dit åker jag igen =)

På måndag är det dags för UL och könsbestämning :-D
Men ska man berätta eller inte? Det har vi inte bestämt ännu!!

Nu ska jag ta en dusch och sen ta mig lite fika!


Kommentarer
Postat av: Josefine

Hej baby, bra att du tar hand om dig själv! ( ER!)



Här i Norge väljer man ut 6 av de 10 senaste månaderna man tjänat pengar och tar ett genomsnitt på det. Då väljer ju jag som arbetar med provision + fastlön de bästa månaderna men sen finns det ett tak så jag tjänar aldrig lika bra då jag är hemma med barn som att jobba. Kanske du också kan välja de 6 mån med bäst inkomst att beräkna mammapengarna på?



Mitt tips är annars att prata med din BM om du inte orkar pga gravidkrämpor så kan hon ju sjukskriva dig tex 25%? OM det känns bra för dig. Jag vet inget om din aevt krämpor men jag har en del som gör att jag egentligen ej "ska" jobba men jag försöker så läneg det går...



Lycka till med vagnletandet och jag MÅSTE ju slå ett slag för Bugaboon även om den kanske inte är det du tänkt dig. Vagnen är så kallat låg men det är inget problem alls. Snälla du bara ta dig en tur till butiken, provkör den. Demontera den ( be om hjälp) och se hur smidig den är... Då du ska lyfta in babydelen så klickar på på två knappar och vips så är den lös och du kan bära in den. Liggdelen är stor och rymlig och allt kan tvättas på vagnen.



Hjulen på den nya modellen är punkteringsfria också :) MEN jag tror kanske inte den är helt Therese? Men testa den snälla!!!Den är så smidig och lättkörd.



KRAM

2008-11-04 @ 20:49:15
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Josefine

Jo, ang sjukskrivning så räknas ju den inkomsten som vanlig lön då man baserar mammapengarna. Detta är norska regler men jag tror de svenska är ännu bättre! Check it out =) KRAM!

2008-11-04 @ 21:37:01
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Josefine

Jo, ang sjukskrivning så räknas ju den inkomsten som vanlig lön då man baserar mammapengarna. Detta är norska regler men jag tror de svenska är ännu bättre! Check it out =) KRAM!

2008-11-04 @ 21:37:06
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Mia

Hej!!

Föräldrapenningen är ett himla strul. För mig stämmer det fortfarande inte...



Angående barnvagn kan jag rekomendera Emmaljunga. Där har du "riktiga" däck och ett handtag som går att ställa efter längden på personen som drar den. Det var en stor anledning till att vi valde en Emmaljunga. Det finns även mjuklift till dessa vagnar.

2008-11-04 @ 22:00:55
Postat av: Linda

jag är också gravid och är helst såld på cresents barnvagnar.Värt att kolla in :)

2008-11-04 @ 22:20:16
Postat av: Therese

Mia: Ja, det var ju den jag köpte sist :)

Linda: Kul, Grattis :) Det är också den vagn som tilltalar mig mycket =)

2008-11-04 @ 22:23:27
URL: http://tostberg.blogg.se/
Postat av: Frun

Hmmm... jo visst baseras väl föräldrapenningen på inkomsten de senaste 6 mån?

Jag slår gärna ett slag för det svenska märket Serg och deras kombivagn! Jag är supernöjd med den och den har allt med + för att man kan fälla handtaget och välja om man vill köra framåt eller bakåt! Ställningsbart handtag, snyggt utseénde, lätt att hantera, bra pris(under 3000 kr),riktiga lufthjul, mjuklift- you name it =P

2008-11-04 @ 22:30:11
Postat av: Therese

frun: Googlar och googlar men hittar ingenting om den vagnen :(

2008-11-04 @ 22:40:21
URL: http://tostberg.blogg.se/
Postat av: Sara.

heej! allt bra?

kolla gärna in min blogg och lämna gärna en kommentar eller två;)

ha en trevlig kväll!

2008-11-04 @ 22:43:16
URL: http://gaddii.blogg.se/
Postat av: Titti

Jag VILL veta!!! Det är ju så spännande!!!!!Ang föräldrapenning så är det väl sjukpenning grundade inkomstunder sista inkomståret. Kolla på försäkringskassans hemsida.Hoppas du får en bra dag!! Kraaam!

2008-11-05 @ 08:54:12
Postat av: Dessi

Ja själv har jag ju haft teutonia till mina barn och varit nöjd men jag har ingen aning om hur dom är idag.Sen kan man ju även köpa en dyr vagn beg. om man hittar nån man fastnar för.

2008-11-05 @ 12:47:27
Postat av: lisette

men hallå, du vet väl att det är olagligt att ta reda på det och inte berätta?

2008-11-05 @ 16:01:27
Postat av: Frun

Nej det var ju ett tag sen vi köpte den =P

2008-11-05 @ 17:12:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0